93 електриків спецтехнологія № 15 19.10.22

 

93 електриків  спецтехнологія  19.10.22

Урок № 15

Тема уроку. Лакування та сушіння обмоток електричних машин

 

    Перед пуском сушінню піддають усі нові машини, а також ті, які тривалий час не експлуатувались.

    Машини потужністю до 50 кВт і напругою до 500 В, які не могли відсиріти, можуть бути пущені в роботу без сушіння, якщо опір їх ізоляції відповідає вимогам, наведеним в таблиці 1,2.

Таблиця 1.

 

Найменші допустимі значення опору ізоляції електричних машин

 

№ з/п

Назва машин та їх частин

Найменший допустимий опір ізоляції, МОм

Після сушіння при 60°С

При експлуатації

1

Машини постійного струму

1

0,1;   0,25

2

Статори машин змінного струму напругою

до 500 В

1

0,5

До 2,3,6 кВ

1

0,3

3

Статори синхронних генераторів з кабелями

15…20

1

4

Ротори:

 

 

асинхронних машин

0,5

0,5

синхронних машин

0,5

0,15

синхронних генераторів

1…2

0,5

 

Таблиця 2

 

Сушіння електричних машин

 

№ з/п

Машини

Час для досягнення температури

Тривалість сушіння, год

50°С, год

70°С, год

Після досягнення встановленого опору ізоляції

загальна

1

Малі і середні

2…3

6…7

3…5

10…20

2

Великі відкритого типу

10…15

15…25

5…10

40…60

3

Середньої потужності

20…30

30…50

10

70…100

4

Великі закритого типу

20…30

30…50

10…15

70…100

     Після закінчення сушіння, а також при зупинках під час експлуатації не допускається охолодження машин нижче температури 3…4 °С. Температуру великих машин підтримують у фундаментних ямах.

Способи сушіння електричних машин.

 

     Сушіння буває конвективне, струмове (за рахунок втрат в обмотці), індукційне (внаслідок втрат у сталі осердя статора) і терморадіаційне.

    Конвективне сушіння проводять у печах. Теплоносієм при цьому є нагріте повітря. Воно може нагріватися від парогенераторів та газу. У печах можна сушити одночасно багато електродвигунів. Недоліком цього способу є те, що двигун потрібно знімати з робочих машин і частково розбирати. Крім того, теплота підводиться до обмотки з навколишнього середовища, тому спочатку висихають зовнішні шари ізоляції, що затруднює випаровування вологи з нижніх. Дуже вологу ізоляцію сушать за кілька етапів, чергуючи нагрівання і повне охолодження двигуна.

   При струмовому сушінні ізоляція нагрівається за рахунок втрат енергії в обмотках статора електродвигуна при проходженні через них електричного струму. Операцію можна проводити безпосередньо на місці встановлення двигуна. Для цього потрібний автотрансформатор, до виходів якого підключають три паралельно з`єднані обмотки двигуна. Автотрансформатором встановлюють силу струму сушіння, яка не повинна перевищувати 0,8 Ін. У цьому випадку у першу чергу нагріваються нижні шари ізоляції, що сприяє швидкому її висиханню. Таке сушіння можна виконувати на стенді МИИСП та універсальному стенді сільського електрика УСГА. Ці стенди дозволяють контролювати температуру обмоток двигуна під час сушіння, а також опір ізоляції.

   Широко застосовують для сушіння ізоляції тиристорні пристрої. Тиристорний регулятор струму підключають паралельно головним контактам магнітного пускача електродвигуна. Змінюючи кут замкнутого стану тиристора за допомогою нескладної схеми управління, регулюють силу струму. До двох фаз електродвигуна через тиристор підводиться тільки частина синусоїдальної напруги протягом одного напівперіоду, тому електромагнітний момент не розвивається і не треба гальмувати ротор. Тиристорні пристрої невеликі, мають незначну масу, тому зручно користуватися в роботі.

  При індукційному сушінні ізоляція нагрівається внаслідок теплопередачі від нагрітого осердя статора, який в свою чергу нагрівається за рахунок втрат у сталі на перемагнічування та вихрові струми при пересіканні осердя змінним магнітним полем. Змінне магнітне поле створюється намагнічувальною обмоткою, намотаною на статор двигуна. Щоб намотати таку обмотку, необхідно зняти підшипникові щити і ротор двигуна.

 

   Терморадіаційне сушіння – передбачає використання інфрачервоного випромінювання. Для сушіння ізоляції використовують дзеркальні інфрачервоні лампи розжарювання та трубчасті електронагрівники, які розміщують всередині розточки статора при знятому роторі. Недоліком цього способу є необхідність у розбиранні електродвигуна.

   При сушінні ізоляції будь-яким способом необхідно контролювати температуру. Вона не повинна перевищувати температуру, визначену класом нагрівостійкості ізоляції. Температуру обмотки машини можна визначити за зміною опору обмотки постійному струму, який визначають за допомогою моста постійного струму або методом вольтметра-амперметра. Температуру обмотки визначають за формулою:

 

Тоб. = R2R1 / R1 (235 + Т1) + Т1  ,

 

де  Тоб і Т1 – температури обмотки відповідно машини і у холодному стані, ° С;

R1 ї R2 – опори обмотки відповідно в холодному і нагрітому стані, Ом.

  Під час сушіння контролюють також і опір ізоляції. Спочатку він повинен зменшуватися, а потім поступово зростати і стабілізуватися. Сушіння вважається закінченим, якщо протягом 1,5 – 2 годин опір ізоляції не змінюється.

 

Домашнє завдання. Прочитати матеріал, створити конспект та вивчити

Викладач                 Максимова Т. В.

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

1 зварників енергоефективність № 16 30.03.22

98 трактористів електротехніка № 7 14.10.22

93 ел. 28.01.21 електроматеріалознавство № 2